Nieuwe touringcar, de Scythe

In de 1:10 chassis-wereld zijn er vaak ambitieuze projecten van onbekende fabrikanten om een auto te ontwikkelen die tegen de grote fabrieken kan opboksen.

Vaak zijn dit hobby-projecten die in de pre-produktiefase meestal stranden of door zeer lange ontwikkelingstijden bij de release reeds achterhaald zijn.

Een uitzondering lijkt de Scythe van het Japanse TOP Racing(Tokyo hobby Optional Parts), een fabrikant van aftermarket RC-parts. Deze firma heeft een begin dit seizoen een op het oog in de topklasse passende auto op de markt gezet. Grote verschillen met de T2, 415 MSX en de HotBodies lijken er op het eerste oog niet, de auto wordt met alle benodigde competitie-parts geleverd. Wel anders is de adviesprijs, volgens Japanse bronnen kost de auto minder dan 300 Euro, precies tussen de T2R en de T2 en ook tussen de Cyclone S en de Cyclone.

Qua opbouw zit er een vleugje TA05 in de auto met de in het midden geplaatste motor. Het chassis heeft overigens wel een eigen gezicht met de bronskleurige alu-accenten. De aandrijflijn is zeer effectief met de spur tussen de twee riemen in. Samen met een voorvrijloop en een zeer soepel achter-differentieel goed voor weinig verliezen met het op de weg brengen van het vermogen. Bij tests door een Amerikaans blad bleek de auto perfect te scoren op de baan ten opzichte van de concurrentie.

Diverse innovaties zorgen dat dit niet één van de vele probeersels is maar een serieus alternatief voor de gangbare chassis. Voor de stabilisatoren heeft TOP ook een geheel eigen systeem ontworpen waardoor de swaybars effectiever hun werk kunnen doen. Ook zit er op het chassis ook nog een extra verstijvings-mogelijkheid door middel van extra opschroefbare carbon-plaatjes.

Qua duurzaamheid lijken de bulkheads overigens het zwakste punt van de constructie, de Japanse fabrikant is momenteel wel sterkere bulkheads aan het ontwikkelen aangezien de jacht op gewicht op dit punt iets te ver is doorgeslagen. Dat gewicht is overigens, met de recente EFRA-besluiten op het gebied van vijf-cellen en de gewichtsverlaging naar 1350 gram, een heel sterk punt van de Scythe. Raceklaar (met een 6-cellen pakket) weegt de auto 1350 gram en biedt dus de mogelijkheid om op het minimum gewicht geraced te worden.

Kortom, een mooie auto die iets meer aandacht verdient en misschien eens naar Europa gehaald moet worden om de strijd aan te gaan met de gevestigde orde.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *